GLÖM INTE TA MED DIG TIDNINGEN I SOMMAR

Som inloggad på Mina sidor kan du enkelt både adressändra eller pausa din papperstidning.

STÄNG

Om vår historia

Ystads Allehanda och Gota Media

Ystads Allehanda

Ystads Allehanda är en liberal morgontidning som utkommer alla helgfria dagar. Det är den dominerande tidningen i sydöstra Skåne.

Tidningen grundades 1873. Nätupplagan – ystadsallehanda.se – utkom första gången i juni 2001.

Tidningen har sitt spridningsområde i sydöstra Skåne, i Ystad, Simrishamn, Tomelilla, Sjöbo och Skurup.

Ystads Allehanda grundades 1873 av boktryckaren Axel Fredrik Bjurström. Det första numret av tidningen publicerades 2 juli 1873. Släkten Bjurström hade fram till 1997 ledande befattningar i tidningsföretaget. 1997 såldes tidningen till Bonnierkoncernen genom Sydsvenska Dagbladet. 2003 bildades Skånemedia där Ystads Allehanda tillsammans med Kristianstadsbladet och Trelleborgs Allehanda ingår. 2009-2011 var Skånemedia ett dotterbolag till Sydsvenskan, därefter ägt av Gota Media och stiftelsen Kristianstadspress. Från den 1 januari 2018 är Gota Media ensam ägare till Skånemedia.

Lurblåsaren, eller tornväktaren som den också kallas, och som finns i tidningens logga har varit en symbol för Ystads Allehanda sedan 1947.

Under Andra världskriget infördes på förstasidan av tidningen en daglig sammanfattning av händelseutvecklingen av krigshändelserna. Denna utrikesspalt levde kvar på denna plats ända till 1990.

Ystads Allehandas centralredaktion finns sedan 1877 i lokaler i hörnet Sladdergatan– Lilla Norregatan i centrala Ystad.

1999 övergick Ystads Allehanda från broadsheet till det mindre tabloidformatet.

Chefredaktör och ansvarig utgivare är Lars Mohlin.

Gota Media

Ystads Allehanda ingår i Gota Media – en koncern vars varumärken täcker mediemarknaden i drygt 40 kommuner i västra och sydöstra Sverige.

Gota Media tar avstamp i sin publicistiska värdegrund och i uppdraget från ägarna att spela en betydelsefull roll för att hålla demokratin levande och aktiv. Metoden är klassisk journalistik; nyhetsförmedling, opinionsbildning, information, granskning och folkbildning. Med stark lokal närvaro och nära relationer med läsare, kunder och andra aktörer erbjuder koncernens varumärken effektiv och relevant marknadskommunikation för näringsliv och handel.

Koncernen ägs av två stiftelser som betonar långsiktighet i ägandet och behovet av fria pressröster.

Läs mer om Gota Media